CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

Tuesday, August 11, 2009

ape aku buat hari nie??..


Give thanks to Allah,
For the moon and the stars
Prays in all day full,
What is and what was
Take hold of your iman
Don't givin to shaitan
Oh you who believe please give thanks to Allah.
"Allahu Ghefor Allahu Rahim Allahu yuhibo el Mohsinin"
"Hua Khalikhone hua Razikhone whahoa ala kolli sheiin khadir"

"Allah is Ghefor Allah is Rahim Allah is the one who loves the Mohsinin"
He is a creater, he is a sistainer and he is the one who has power over all.

!!!!!!
Tut!!aku menutup alarm.
jam tepat menunjukkan pukul 5 pagi..
sayup kedengaran suara datukku mengaji di masjid..masih ade 53minit sebelum subuh..
aku membuka pintu, keluar mendapatkan angin sejuk dinihari..
udaranya sangat segar beserta kabus2 bersepoi2 melintas..sangat tenang..
setelah terdengar azan yang dilaungkan oleh datukku,aku segera masuk untuk solat..
selesai solat,aku pantas mencapai selimut..kerana sangat sejuk..tidurku yang terkandas aku selesaikan..
tersedar aku dari tidur oleh mimpi yang sangat cerah..aku dikejutkan dengan silau dari tingkap bilikku rupanya..
aku terlupa untuk menutup langsir semalam sebelum aku masuk tido..
aku lekas bangun dan terus ke laman di hadapan rumah..
terkebil2 aku duduk manghadap sarapan yang disediakan..
"nak basuh ke taknak??nak gosok ke taknak??"
ngup!!..kuih aku makan..slurrp!!milo aku hirup..
tiada bezanya..basuh muka atau tidak,rase milo tetap sama..
"mak!!dah pukul berapa dah??"
"dah kol 10!!"
aku sarapan sorang diri..lagi..
biasanya ahli keluargaku yang lain akan bersarapan pada pukul 7.00..
sebelum adik2ku ke sekolah dan ayahku ke tempat kerja..
"huh!!nak wat ape pulak hari ni.."monologku..
..................???
otakku buntu..
baru aku ingat..di pekan ada pasar minggu pada tiap2 hari rabu dan sabtu..
aku menetapkan hajatku untuk terus kesana..
dengan harapan ade sesuatu yang menarik..define menarik!!(ramen!!hehe..nak ramen!!)
setelah siap aku segera ke pekan..
.........................................................
aku tergamam!!...
kosong!!tiada orang!!tiada kereta!!tiada bising!!...
kebiasaan pada pasar minggu,ramai rakyat2 akan turun untuk membeli barang2 keperluan..
pasar minggu banyak menyediakan keperluan rakyat2 disini..
pakaian,makanan,permainan,perhiasan,kemudahan..
mungkin takutkan H1N1,ramai mengambil keputusan untuk hanya duduk di rumah sahaja..
tidak perlu ke tempat2 awam yang sesak..
aku melangkah menuju ke gerai2 di sepanjang pasar itu..kelihatan muka2 sedih para peniaga..
mungkin perniagaan mereka terjejas teruk hari ini..
tiada pulangan yang memuaskan..
sedih untuk terus melihat muka2 mereka aku terus ke jalan besar..
dimana terdapat deretan2 kedai2 2 tingkat..
lama aku merenung jalan besar yang agak lengang itu..
terlintas difikiranku untuk meneguk red bull..
air kegemaranku..memandangkan di mesir harga air ini sangat mahal,aku tidak dapat membelinya disana..
aku mendapatkan kerusi yang terdapat ditepi kedai yang menghadap ke jalan besar..
aku meneguk air sambil termenung menghabiskan masa..
agar masa dapat berlalu dengan cepat..
terkejut dengan hon lori membuatkan aku melihat jam..
cuaca agak panas..sekarang telah pukul 2 petang..
perutku terasa berkocak2 kelaparan..
mataku liar mencari restoran untuk mengisi hajatku..
ternampak akan "signboard" Nasi Ayam Siam, aku meluru menerkam ke restoran itu..
ternyata iklannya menarik keinginanku untuk merasa nasi ayam tersebut..
terbukti sangat sedap..berlainan dari nasi ayam yang biasa aku makan..
hari sudah melanjut petang..
aku segera pulang..
..............................................................
"petang2 takde citer best!"
aku ke laman untuk berborak2 dengan mak..
kedengaran bunyi jeep..
ayahku sudah pulang..
setelah dia siap2kan diri,lantang suaranya memanggil aku..
hajat ingin mengajak aku memanjat duku di dusun..
cuaca agak mendung dan sudah hampir malam..6.15 petang..
"sekejap!!orang tukar seluar"
menyusur kami ke dusun yang terletak 1 km dari rumah..
walaupom tidak jauh dari perumahan di kampung,tapi keadaan yang agak gelap,pokok2 kayu yang tebal membuatkan aku sedikit cuak..
macam2 bermain di dalam fikiranku..
"kalu nampak rimau aku panjat pokok..nampak khinizr aku halau..mintak2 la takde pepe"..
bunyi2 burung sahaja kedengaran..ayahku sudah berada dipuncak pokok..
aku tunggu di bawah untuk memunggah buah yang diturunkan..
setelah penuh 2 bakul,kami pun pulang memandangkan azan sudah kedengaran..
bersyukur kerana tiada apa2 yang berlaku..
aku bukan saja2 untuk berasa begitu..kalau dahulu,aku boleh masuk kesini seorang diri..
tapi sejak kebelakangan ini,ramai orang kampung bercerita tentang ngauman di kawasan hutan ini..
ada yang mengatakan ternampak kesan kaki pak belang..
ada yang mendakwa ternampak pak belang sendiri..
kesahihan cerita ini susah untuk dipercayai..
kadang2 mereka hanya mereka2 cerita untuk meng"hot"kan cerita yang sudah sedia ada..
untuk menjadi lagi "famous" mungkin..
nanti namanya akan disebut2 bila cerita itu disampaikan dari seorang ke seorang..
......................................
malam sudah menjelma..siap sahaja mengaji aku ke meja..
menaip entry ini..lagi sekali dengan harapan masa dapat berlalu dengan pantas...
untuk apa??ada lah..yeobosayo!!^^

0 wanna say something??: